Nieuwsgierigheid drijft de peuter in zijn ontdekking van de wereld. Van alles wat hij op zijn weg tegenkomt, wil hij weten wat het is en er het liefst mee spelen. Wat de peuter ziet van de pedagogisch medewerker of de andere kinderen wil hij imiteren. De peutergroep is op deze ontdekkingsdrang ingericht. Er is in verschillende plekken van alles te ontdekken en te beleven. De speelplekken en het speelmateriaal komen tegemoet aan de behoefte van de kinderen. Zo is er een poppenhoek met potten en pannen, er is duplo, lego, puzzels, en volop ander ontwikkelingsmateriaal.
De momenten van vrij spel worden afgewisseld met activiteiten. Dit zijn spelvormen die in groepsverband plaatsvinden onder begeleiding van de pedagogisch medewerkers. De keuze van de activiteit wordt door inbreng van de kinderen en de sfeer in de groep bepaald.
Zodra het kan, gaan de peuters altijd even naar buiten waar ook al het nodige spelmateriaal aanwezig is.
Vanaf 3,5 jaar gaan de peuters naar de Peuterschool dit als voorbereiding op de basisschool.