Alles in dit thema staat in het teken van kunst. Het gaat om het ontdekken van kunst en de eigen creativiteit van de kinderen. Creativiteit doet een beroep op de zintuigen en bij uitvoering van een creatieve uiting doet het een beroep op de motoriek. Ook doet het een beroep op de sociaal-emotionele ontwikkeling: ik vind mooi wat ik mooi vind. Bij kunst mag dat! De kinderen verkennen materialen, kleuren en vormen. Het thema “ik ben kunstenaar” sluit aan bij de belevingswereld van het kind. Het ontdekken van en de verwondering voor de omgeving is daarbij een belangrijk aspect. Dit thema start bij de kinderen zelf: hoe zie ik eruit, hoe kan ik bewegen en stilstaan als een standbeeld, welke houdingen kan ik aannemen. Er worden materialen verkend zoals beeldjes in alle mogelijke vormen en van allerhande materialen. Maar ook plastische materialen als deeg/klei, plaksel en verf komen aan bod. In de activiteiten is het van belang dat de pedagogisch medewerker in de interactie aansluit bij de kinderen en dat deze interactie het verloop van de activiteiten bepaalt. Niet het resultaat maar het proces staat centraal in de activiteiten!